PolishEnglishDeutsch

• logo EPEV

• youtube

Szlaki rowerowe

sz roweroweSieć szlaków rowerowych w okolicach Sulęcina liczy około 360 km długości. W skład sieci wchodzą trzy „duże pętle” (Lubniewicka, Łagowska i Słońska), każda o długości około 90 km i trzy „małe pętle” biegnące wokół Sulęcina (trasa Głaźnika i Czerwonego Potoku, licząca 19 km; trasa Doliny Postomii - 20 km oraz trasa Ostrowska - 14 km) oraz szlaki tematyczne.

Program Ścieżek Rowerowych obejmuje także sieć dróg rowerowych znajdujących się na terenie miasta Sulęcin, która liczy 14,9 km. Przebieg i zakres dróg rowerowych został dostosowany do aktualnego i przyszłościowego układu komunikacyjnego miasta.
Przebieg szlaków rowerowych wokół Sulęcina (tzw. "małe pętle") został zaprojektowany z myślą o zaprezentowaniu turystom i mieszkańcom gminy atrakcyjnych przyrodniczo okolic Sulęcina oraz ciekawych miejsc do zwiedzania i wypoczynku. Każda z tras nie przekracza długości 20 km i stanowi idealny odcinek na 2-3 godzinną wycieczkę. Jednocześnie "małe pętle" są częścią tzw. "dużych pętli" międzygminnych. Początek wszystkich szlaków rowerowych znajduje się na sulęcińskim rynku (Plac Czarnieckiego). Każda trasa może być pokonywana w obu kierunkach i każda z nich może być również wykorzystana do organizacji wycieczek całodniowych.

Międzygminne szlaki rowerowe, tzw. "duże pętle" obejmują swoim zasięgiem 7 gmin. Długość szlaków rowerowych i ilość atrakcyjnych miejscowości znajdujących się na tych trasach gwarantuje 2-3 tygodniowy aktywny urlop "w siodełku". Wszystkie duże pętle rozpoczynają się w Sulęcinie, liczą po około 90 km i przebiegają przez wszystkie gminy objęte Programem Ścieżek Rowerowych. Większość tras rowerowych przebiega głównie istniejącymi drogami niskiej kategorii (np. drogami gminnymi), a także duktami leśnymi i drogami rolniczymi. Wszystkie trasy są oznakowane tablicami informacyjnymi, drogowskazami i znakami malowanymi z symbolem roweru na białym tle.

W 2006 roku zapoczątkowano dwujęzyczne znakowanie szlaków turystycznych przebiegających przez Ziemię Sulęcińską. Na trasach o łącznej długości 56 km ustawiono kilkadziesiąt tablic informacyjnych, na których opisano w językach: polskim i niemieckim atrakcje turystyczne znajdujące się na szlakach.
Przebieg szlaków rowerowych przedstawiają liczne opracowania, m.in.: mapa turystyczna "Rowerem i pieszo po Ziemi Sulęcińskiej", mapa turystyczna „Szlakiem sulęcińskich pomników przyrody”, plan miasta Sulęcin „Sulęciński Szlak Joannitów” oraz przewodnik turystyczny „Uroczysko Lubniewsko”.

UWAGA !
W północnej części Łagowsko - Sulęcińskiego Parku Krajobrazowego (okolice Bukowca, północnego brzegu jeziora Trześniowskiego oraz jezior Buszno i Buszenko) znajduje się strefa poligonu wojskowego. W związku z tym przebywanie na szlakach w tym rejonie wymaga uzyskania pozwolenia Komendanta Ośrodka Szkolenia Poligonowego Wojsk Lądowych w Wędrzynie (tel.: 95 755 64 70).

1R. - szlak czerwony: Odcinek Sulęcin - Żubrów (11,7 km)

Bardzo atrakcyjny widokowo i przyrodniczo, jednocześnie trudny szlak ze stromymi podjazdami. Prowadzi obok szczytów najwyższych wzgórz, Dolinę Czerwonego Potoku, przy wąwozach znajdujących się na terenie Zespołu Przyrodniczo - Krajobrazowego "Uroczysko Lubniewsko".

0,0 km: Rynek w Sulęcinie - stąd rozpoczyna się zwiedzanie jadąc (razem ze szlakiem żółtym) w kierunku wschodnim, ulicą Kilińskiego (w parku szlak pieszy żółty odchodzi w prawo), na skrzyżowaniu z ul. J. Paska należy skręcić w lewo. Na wysokości osiedla "Kopernika", przy placu zabaw, należy skręcić w prawo z ulicy w drogę prowadzącą pomiędzy ogródkami działkowymi. Jadąc prosto dojeżdżamy do rozwidlenia dróg, na terenie ogródków działkowych, gdzie kierujemy się w prawo (żółty szlak rowerowy – w lewo). Jadąc dalej prosto widać po prawej stronie zalesione pasmo wzgórz z Głaźnikiem; mijając po prawej charakterystyczne zadrzewione wzgórze zrujnowanego cmentarza żydowskiego, po 1.300 m od zjazdu z ulicy zbliżamy się do lasu. Wyraźniejsza droga odchodzi w lewo, rowerzysta jednak przemieszcza się nadal prosto, już ścieżką, która prowadzi wzdłuż linii elektrycznej, uroczą "Lisią Dolinką". Po 250 m od granicy lasu – rozwidlenie. Jadąc drogą w prawo, którą prowadzi czerwony szlak rowerowy omijamy południowe zbocze Góry Banksa, porośnięte od południa charakterystyczną sosną Banksa (z nieodpadającymi suchymi, niższymi gałązkami, z charakterystycznymi, jakby poprzyklejanymi szyszkami). Jadąc w prawo i przejeżdżając kolejne 150 m szlak rowerowy omija szczyt Głaźnika lewą stroną zbocza.

3,5 km: mijamy Głaźnik (zwany Gołębią Górą) 168 m n.p.m. Na górze znajdują się 2 głazy narzutowe: większy gnejsowy, będący pomnikiem przyrody - 1,8 m wysokości i 9,7 m obwodu zwany Gołębim Kamieniem. Od mniejszego głazu, w kierunku zachodnim widoczna jest odległa "górska" panorama. Jadąc szlakiem rowerowym prowadzącym koło Gołębiej Góry po 500 m skręcamy w lewo (z prawej dołączył szlak żółty pieszy), by po 100 m dotrzeć do następnego głazu.

4,1 km: Koźli Kamień: granitowy głaz narzutowy, 3 m wysokości i 10,5 m obwodu - pomnik przyrody. Jadąc od Koźlego Kamienia prosto i w lewo, po ok. 400 m szlak rowerowy odchodzi w prawo. Szlak rowerowy po odejściu od pieszego, po 250 m doprowadza do małej polany - krzyżówki, gdzie skręca się w lewo, na północ i ładnym zjazdem dojeżdża się do Starej Gliśnieńskiej Drogi (skrzyżowanie ze szlakiem rowerowym żółtym). Następnie przecinając Starą Gliśnieńską Drogę, jedzie się bardzo stromą ścieżką (uwaga - można zjechać do wąwozu) aż do połączenia z czerwonym szlakiem pieszym. Następnie przejeżdżamy koło źródeł Czerwonego Potoku, które widać po lewej stronie.

6,1 km: Źródła Czerwonego Potoku - dziki i malowniczy wąwóz z niewielkimi kaskadami strumyków, porośnięty starym bukowym lasem. Jadąc czerwonym szlakiem rowerowym, po chwili dojeżdża się do imponującego mostu kolejowego, u stóp którego znajduje się dziki stawek "Żabie Oko". Wkrótce szlak doprowadza do drogi, za którą wznosi się olbrzymi wał "Starego Nasypu" nieistniejącej już linii kolejowej. Jadąc drogą w prawo, po 70 m należy skręcić ostro w lewo, omijając młody lasek przez Rozdroże - węzeł szlaków rowerowych i dalej jadąc drogą przez tzw. "Półkę" w głąb Doliny Czerwonego Potoku. Mijając po lewej stronie egzotyczne, podmokłe dno doliny, a po prawej stronie zbocza Bukowiny dojeżdża się do szlaku niebieskiego przy Górskim Młynie.

8,6 km: Górski Młyn - węzeł szlaków. Jadąc drogą w lewo, przez mostek, szlaki: czerwony i niebieski prowadzą na drugą stronę potoku i doliny. Po prawej mijamy ruiny młyna, za którymi okrążający jezioro szlak niebieski skręca w prawo, a czerwonym, pnąc się pod górę, wyjeżdża się ponad urwiska Wąwozu Żubrowskięgo. Szlak rowerowy biegnie dalej prosto, w górę, drogą równoległą do wąwozu. Po prawej mijamy głaz narzutowy. Następnie wyjeżdżamy z lasu i jadąc drogą prowadzącą pomiędzy polami dojeżdżamy do skrzyżowania, przez które jedziemy prosto kierując się w stronę miejscowości Żubrów, gdzie mijając po prawej stronie przystanek PKS dojeżdżamy do końca miejscowości.

11,7 km: Żubrów PKS (szlak prowadzi dalej Żmijową Drogą, koło jeziora Głębokiego w kierunku Postomii i wraca do Sulęcina – do pokonania dodatkowe 13,6 km).

2R. - szlak czarny: Wąwóz Długi - Rozdroże - Grodzisko (5,6 km)

Atrakcyjny szlak o średnim stopniu trudności. Poruszając się tym szlakiem mijamy wąwozy, Dolinę Czerwonego Potoku oraz Stary Nasyp Kolejowy. Docieramy do Grodziska, gdzie znajdują się pozostałości po wczesnohistorycznym słowiańskim grodzie.

0,0 km: szlak rozpoczyna się niepozornie, od Wąwozu Długiego, gdzie znajduje się węzeł ze szlakiem zielonym Sulęcin – Lubniewki. Jadąc trasą rowerową w kierunku wschodnim razem z zielonym szlakiem pieszym, po 500 m mija się znajdujący się po lewej stronie Wąwóz Pierwszy Lepszy. Pokonując dystans 1 km docieramy do niewielkiego wiaduktu Starego Nasypu Kolejowego. Bezpośrednio za wiaduktem skręcamy w lewo i zjeżdżamy w dół.

1,4 km: Dolina Czerwonego Potoku. Znajdujemy się u stóp wielkiego nasypu przegradzającego Dolinę Czerwonego Potoku. Z prawej strony dołącza szlak czerwony. Z nim dalej jedziemy prosto do Rozdroża.

1,7 km: Rozdroże (szlak czerwony skręca w lewo); stąd, razem z żółtym szlakiem rowerowym, jedziemy w kierunku północno - wschodnim, gdzie po 150 m dojeżdżamy do rozwidlenia. Oba szlaki prowadzą w prawo, wygodnym żwirowym Starym Nasypem doprowadzając do skrzyżowania.

3,3 km: węzeł szlaków: od skrzyżowania prosto nasyp prowadzi do Glisna, szlak żółty skręca w prawo: przez Trzemeszno, górę Bukowiec (19,6 km) do Łagowa, szlak czarny skręca w lewo, przecina Starą Gliśnieńską Drogę i po 140 m doprowadza do rozwidlenia. Jadąc dalej drogą w prawo, pięknym starodrzewem, szlak czarny połączy się ze szlakiem niebieskim.

5,3 km: Grodzisko. W miejscu łączenia się szlaków niebieskiego z czarnym znajduje się grodzisko.

3R. - szlak żółty: Sulęcin - Łagów - Torzym (51,2 km)

Szlak wiedzie przez tereny znajdujące się w granicach administracyjnych gmin Sulęcin i gminy Lubniewice.

0,0 km: rynek w Sulęcinie – początkowo szlak prowadzi tak samo jak szlak czerwony. Jadąc w kierunku wschodnim ulicą Kilińskiego, na skrzyżowaniu z ul. J. Paska należy skręcić w lewo. Na wysokości osiedla "Kopernik", przy placu zabaw należy skręcić w prawo z ulicy w drogę pomiędzy ogródkami działkowymi. Na rozwidleniu dróg pomiędzy ogródkami działkowymi odbijamy w lewo.

1,9 km: Napoleoński Bruk. Jadąc drogą przy lasku docieramy do Bruku Napoleońskiego, gdzie skręcamy w prawo. Przemieszczając się Brukiem Napoleońskim jedziemy przeważnie lekko pod górę lub po równym terenie. Po przejechaniu 1,7 km docieramy do granicy zwartego lasu. Wstecz widoczne rozległe panoramy, jako że osiągnęliśmy grzbiet pasma wzgórz. Teraz długim zjazdem dojeżdża się w okolicę źródeł Czerwonego Potoku.

5,0 km: Docieramy do skrzyżowania z czerwonym szlakiem rowerowym; w lewo można zjechać nim do kotła źródliskowego, w prawo w stronę Koźlego Kamienia. Szlak żółty prowadzi dalej przez ok. 100 m prosto, po czym skręca w lewo, prowadząc przez tory kolejowe, aż do Rozdroża.

5,5 km: Rozdroże - węzeł szlaków. Stąd, razem ze szlakiem czarnym rowerzysta pokonuje 1,6 km, aż do skrzyżowania na Starym Nasypie.

7,1 km: Stary Nasyp - skrzyżowanie. Żółty szlak skręca w prawo i prowadzi przez Kolonię Glisno, koło kamienia Omszałek, aż do Trzemeszno Lubuskiego. Stamtąd przez Łagowsko - Sulęciński Park Krajobrazowy, prowadzi do Łagowa (23 km) i dalej do Torzymia.

4R. - szlak zielony: Sulęcin rondo - Wąwóz Sucha Rzeka (9,7 km)

Bardzo atrakcyjny, a zarazem trudny szlak, pozwalający z innego profilu poznać "Uroczysko Lubniewsko". Prowadzi wzdłuż atrakcyjnych wąwozów oraz zgrupowania wzgórz Lubniewki.

0,0 km: Sulęcin- szlak rozpoczyna się przy rondzie (ul. Okopowa). Proponowany dojazd z rynku np. szlakiem niebieskim. Od ronda należy jechać prosto ul. Okopową w kierunku północno-wschodnim, po 500 m przecina się ul. Paska i jedzie dalej nawierzchnią brukową. Po 200 m za skrzyżowaniem, na rozwidleniu dróg należy skręcić w lewo. W otwartym terenie poruszamy się łagodnie pod górę. Po 1,8 km należy przejechać przez tory kolejowe. Następnie bardziej zdecydowany podjazd.

3,2 km: Wzgórze, z którego rozciąga się rozległa panorama - widoczny w dolinie Sulęcin, na przeciwległych wzgórzach: Brzeźno, Długoszyn, po prawej Żubrów. Obrzeżem lasu zjeżdżamy w dół.

3,6 km: Skrzyżowanie dróg - na skrzyżowaniu skręcamy w prawo, w głąb lasu. Po chwili znajdujemy się pomiędzy wzgórzami. Na zboczu po lewej stronie widoczny jest głaz narzutowy - Fotel.

4,3 km: Skrzyżowanie przy Wąwozie Długim - węzeł szlaków rowerowych. Od skrzyżowania prosto prowadzi szlak czarny, natomiast jadąc zielonym należy skręcić w lewo. Sam wąwóz, a właściwie jego niepozorny początek, znajduje się kilka metrów za skrzyżowaniem. Około 300 m za krzyżówką do pokonania trudny, piaszczysty podjazd, następnie przyjemny zjazd.

5,0 km: Wąwóz Rynna - szlak rowerowy prowadzi prosto przy Wąwozie Rynna. Następnie niedaleko Wąwozu Wielkiego zaczyna się solidny podjazd. Po 600 m kończy się podjazd, a teren robi się otwarty. Przejeżdżając między polami dojeżdżamy do skrzyżowania.

6,3 km: Skrzyżowanie pod Żubrowem; poprzeczną drogą prowadzi szlak czerwony. Skręcamy w prawo. Po 200 m, na rozwidleniu, kierujemy się w lewo (czerwony szlak rowerowy - w prawo) jadąc w kierunku polany „Uroczyska”.

7,4 km: polana na "Uroczysku", świetne miejsce na wypoczynek. Nad polaną góruje już pasmo Lubniewek. Mijając polanę znajdującą się po prawej stronie jedziemy prosto, solidnie pod górę.

7,8 km: Siodło Lubniewek; właściwie tuż poniżej, w prawo, prowadzi stroma droga (szlak pieszy) na szczyt Lubniewek. Szlak rowerowy prowadzi prosto. Za przewyższeniem Siodła - zjazd (600 m).

8,4 km: Skrzyżowanie szlaku pieszego i rowerowego. Skręcamy w prawo, bardzo stromo w dół, do jeziora, prowadzi "główna" droga. Szlak prowadzi w lewo, lekko pod górę, ładną świerkową aleją. Po 400 m skręcamy drogą w prawo (dołączył szlak pieszy). Po krótkim podjeździe, po równym terenie skręcamy w prawo.

9,2 km: Polana pod Sobierajskim Kamieniem; po lewej strome zbocze, nad którym góruje efektowny głaz. Szlak rowerowy prowadzi prosto, a po chwili skręca w prawo, zdecydowanie w dół. Po prawej wąwóz Brzezina, w dole docieramy do nieckowatego wąwozu, przy którym skręcamy w prawo.

9,7 km: Wylot Wąwozu Sucha Rzeka; dotarliśmy do drogi i niebieskiego szlaku wokół jeziora.

5R. - szlak niebieski: Dookoła jeziora Lubniewsko (13,9 km)

0,0 km: Węzeł szlaków nad zatoką jez. Lubniewsko przy drodze z Lubniewic do Jarnatowa (szlak czerwony i żółty).

0,3 km: Jedziemy prosto i skręcamy w lewo z drogi asfaltowej w drogę leśną.

1,3 km: Zagłębiamy się w las mijając malownicze miejsca. W prawo odchodzi droga do Sobieraja, my jedziemy dalej szlakiem. Mijamy "parking wędkarski".

2,4 km: Przejeżdżając przez malowniczy las docieramy do skraju jeziora przy Wąwozie Niepozornym, skąd podziwiamy piękną panoramę jeziora. Po prawej stronie mijamy niewidoczny stąd Wąwóz Sobierajski.

4,2 km: Jedziemy dalej nad jeziorem, będąc cały czas w otoczeniu starodrzewu, dojeżdżamy do drogi szutrowej. Z prawej wylot Wąwozu Sucha Rzeka. Węzeł ze szlakiem zielonym.

4,7 km: W prawo odchodzi w górę droga, którą najszybciej, przez Siodło Lubniewek, możemy dojechać do Żubrowa. Jedziemy prosto szlakiem niebieskim.

5,3 km: Jadąc dalej prosto mijamy po lewej stronie zjazd na półwysep, do "Domku na Wodzie".

6,0 km: Jedziemy dalej ścieżką bliżej brzegu jeziora, a następnie niewielkim podjazdem skręcając w prawo z drogi znajdujemy się u wylotu wielkiego Wąwozu Żubrowskiego. Następnie jadąc ścieżką po podmokłym terenie obok starych świerków dojeżdżamy do Górskiego Młyna.

6,4 km: przy Górskim Młynie znajduje się węzeł szlaków turystycznych (czerwony i czarny szlak). Kierując się w prawo, pod górę, możemy dojechać do Żubrowa czerwonym szlakiem. Po przejściu Czerwonego Potoku, skręcając w prawo, dojedziemy czerwonym szlakiem do Sulęcina. Aby kontynuować wyprawę dookoła jeziora, po przejściu potoku, kierujemy się w lewo niebieskim szlakiem przejeżdżając koło wąwozu Bystry.

6,9 km: Dojeżdżamy ponownie w pobliże jeziora, które widzimy przed sobą, skręcamy lekko w prawo. W tym miejscu jest tajemniczo, mijamy po prawej trzęsawisko wśród starodrzewu. Prosto pod górę prowadzi droga do Wędrzyna, natomiast szlak odbija w lewo.

8,2 km: Jadąc dalej ścieżką, wznoszącą się ku górze, dojeżdżamy do drogi leśnej w pobliżu Grodziska (tu połączenie z czarnym szlakiem rowerowym). Przy Grodzisku możemy skręcić w lewo ze szlaku i przejechać "małą pętlą" - aleję daglezjową. Tutaj możemy spotkać piękne strzeliste daglezje i z wysokiego cypla, a później z brzegu jeziora podziwiać piękne krajobrazy.

9,3 km: Wracamy na niebieski szlak rowerowy. Jadąc dalej prosto, zbliżając się do brzegu jeziora, dojeżdżamy do Rybakówki. Tutaj można przyjrzeć się hodowli ryb oraz zobaczyć budowle piętrzące wodę. Jedziemy dalej przez mostek. Przemieszczając się wśród pól i lasów dojeżdżamy do drogi szutrowej.

10,7 km: W lewo odchodzi droga do ośrodka wypoczynkowego "Laguna".

12,1 km: Jadąc dalej drogą szutrową (w prawo odchodzi droga do Świerczowa) dojeżdżamy do starego wiaduktu, a następnie do drogi asfaltowej Sulęcin - Lubniewice.

13,9 km: Jadąc wzdłuż drogi asfaltowej mijamy po lewej stronie osiedle domków jednorodzinnych, a po prawej osiedle Słowiańskie. Jesteśmy w Lubniewicach. Przejeżdżamy obok kościoła, rynku, dojeżdżamy do księgarni. W tym miejscu zamyka się pętla wycieczki.

Międzynarodowy Szlak Rowerowy R-1 – 13,2 km (na terenie gminy Sulęcin)

Przez Sulęcin przebiega Europejski Szlak Rowerowy R-1. Cały szlak wiedzie z Boulogne-sun-Mer (nad kanałem La Manche) we Francji, przez Holandię, Belgię, Niemcy, Polskę i dalej do Kaliningradu, przez Litwę, Łotwę, Estonię i kończy się w Sankt Petersburgu (nad Zatoką Fińską). W województwie lubuskim szlak wiedzie przez miejscowości : Kostrzyn, Ośno Lubuskie, Brzeźno, Sulęcin, Miechów, Jarnatów, Lubniewice, Międzyrzecz i Drezdenko. Na terenie gminy Sulęcin szlak prowadzi przez miejscowości: Brzeźno, Sulęcin, Żubrów i Miechów.

Szlak rowerowy Beeskow – Sulęcin

Trasa ta, o długości ok. 120 km, prowadzi głównie asfaltowymi i prawie w całości zmodernizowanymi drogami oraz bocznymi szlakami o niskim natężeniu ruchu. Przebiega ona przez historyczne miasta, takie jak: Beeskow, Friedland, Müllrose, Frankfurt n. Odrą, Słubice, Górzycę, Ośno Lubuskie i Sulęcin. Turyści poruszający się tym szlakiem mogą poznać Park Przyrody Schlaubetal, łęgowe lasy koło Słubic, polską stronę doliny Odry, murawy kserotermiczne koło Owczar, Park Krajobrazowy Ujście Warty oraz Sulęcińską Szwajcarię. Przemierzając trasę Beeskow - Sulęcin warto zwrócić uwagę także na inne atrakcje turystyczne, a wśród nich m.in.: zabytkową starówkę i Kościół Mariacki w Beeskow, Zamek we Friedland, Wildpark oraz liczne muzea i galerie we Frankfurcie n. Odrą, Park kultury i wypoczynku w Słubicach, Muzeum Łąki w Owczarach, dawną siedzibę biskupów lubuskich w Górzycy, Fort Żabice, kościół p.w. św. Jakuba i Muzeum Ziemi Torzymskiej w Ośnie Lubuskim, czy rynek z Fontanną Dobrosąsiedztwa, Dom Joannitów oraz kościół św. Mikołaja w Sulęcinie.

powrót
Dariusz Ejchart burmistrz wita jasne
Serdecznie witam na stronie internetowej Gminy Sulęcin. Życzę przyjemnej lektury i zapraszam do odwiedzenia urokliwej Ziemi Sulęcińskiej.